2 Nisan 2014 Çarşamba

Yazma Serüveninize Işık Tutacak Kitaplar

Kitaplarla iç içe geçen onca yılın ardından fark ettiğim şeylerden biri, sıkı okuyucuların birçoğunun yazar olma hevesi taşıdığı. Zaten “okuma sürekliliğine sahip olmak” yazar olabilmek için olmasa olmaz iki altın kuraldan biri. Diğeriyse kuşkusuz dur durak bilmeden yazmak, yazmak, yazmak…

Tabii çıkılan edebiyat yolculuğunda kendini ispat etmiş yazarların önerilerinden faydalanmak, onların hayatlarından dersler çıkarmak da hiç fena fikir değil. Bu yazarlar bulundukları konuma nasıl geldiler? Hangi yollardan geçtiler? Ne gibi zorlukları yendiler? Sağlam bir metin yazabilmek için olmazsa olmazlar neler? Büyülenerek okuduğumuz eserler nasıl, nerede, hangi şartlarda yazıldı? İşte bu tip soruların yanıtlarını bulabileceğiniz ve yazma serüveninize ışık tutabilecek satırlarla dolu birkaç kitap:

Danell Jones - Virginia Woolf’tan Yazarlık Dersleri (Timaş Yayınları / Edebiyat Dizisi)


Ünlü İngiliz yazar Virginia Woolf’un yazarlık ve yazma sanatı üzerine düşüncelerinden esinlenerek bir atölye kurgulayan Danell Jones, yedi önemli başlıkta, yazarlık için heyecan taşıyanlara yol gösterecek bir rehber sunuyor. Yazar adaylarına disiplinli olmayı öğütleyerek onları motive ediyor. Her bölümün sonunda Woolf’un kendi yazı alıştırmalarından seçtiği örneklerle tavsiyelerini destekliyor. Virginia Woolf’un günlükleri, kurgusal metinleri ve denemelerinden özel alıntılarla, incelikle kurgulanan eser, Woolf’u gerçek bir sınıfta, ders anlatırken hayal etme fırsatı sunuyor okura.
Dünya edebiyatına yön vermiş bir kalemin izinde; yazmak ve yaratmak üzerine yol gösteren Virginia Woolf’tan Yazarlık Dersleri, gözden geçirilmiş yeni baskısıyla “kendine ait bir oda”nın kapısını aralıyor. (Arka Kapaktan)
Stephen King - Yazma Sanatı (Altın Kitaplar / Roman Dizisi)

“Yıllarca, odamın ortasında duran masif, meşe antika bir çalışma masasına sahip olmayı düşledim. 1981’de hayalimdeki masaya kavuştum ve onu evimin arka tarafındaki geniş, aydınlık çalışma odamın ortasına yerleştirdim. Ve tam altı yıl o masanın ardında hiçbir şey yapmadan sarhoş ve kafam dumanlı oturdum.”
“Alkol ve uyuşturucudan kurtulduktan sonra aklımı başıma topladım ve o çirkinlik abidesini oturma odasına taşıtıp başımdan def ettim. Doksanlı yılların başlarında kendi yollarına gitmeden önce çocuklarımla birlikte basketbol maçı ya da film izlerken o masanın üstünde pizza yerdik. Sonradan o dinozorun yarı büyüklüğünde el yapımı çok güzel bir masa aldım. Ve onu çalışma odamın en dip köşesine bir şemsiyenin altına yerleştirdim. Şimdi elli altı yaşında gözleri bozuk, bacağı sakat ve aklı başında bir adam olarak masanın arkasındaki şemsiyenin altında oturuyorum. Bildiğim işi yapıyorum. Çünkü bu işin nasıl yapılacağını biliyorum. Size başımdan geçenleri anlattım. Şimdi de elimden geldiğince yaptığım işi anlatacağım.”
“İşe şöyle başlayın: Masanızı odanızın en dipteki köşesine yerleştirin ve her yazı yazmaya oturduğunuzda masanın neden odanın ortasında durmadığını kendinize hatırlatın. Yaşam, sanatı destekleme sistemi değildir. Bunun tam aksidir.” (Arka Kapaktan)
Marguerite Duras - Yazmak (Can Yayınları / Çağdaş Dünya Edebiyatı Dizisi)


"Yalnızlık hazır bulunmaz, oluşturulur. Yalnızlık, yalnız başına oluşturulur. Ben öyle yaptım. Çünkü orada yalnız olmam, kitap yazmak için yalnız kalmam gerektiğine karar vermiştim. İşte böyle oldu. Bu evde yalnızdım. Bu eve kapandım, tabii korkuyordum da, buna kuşku yok. Sonra da sevdim o yalnızlığı. Bu ev, yazı evi haline geldi. Kitaplarım bu evden çıkıyor. Ayrıca bu ışıktan da, küçük gölden yansıyan bu ışıktan. Şu söylediğim şeyi yazabilmek için tam yirmi yıl gerekti bana." Böyle diyor Duras, 1993 yılında yayımlanan "Yazmak" adlı yapıtında. Daha çok romanlarıyla tanıdığımız yazarın, bu kez, tadına doyulmaz denemelerini sunuyoruz okurlarımıza. Kitabın içinde yol aldıkça, insanın içinde bir tutku halinde kabarıp taşan yazma ediminin, ayrı zamanda, insanın temel gerçekliklerinden biri olan yalnızlıktan kurtulmanın tek yolu olduğunu da anlıyoruz. (Arka kapaktan)
George Orwell - Neden Yazıyorum (Sel Yayıncılık / Deneme Dizisi)

Edebiyat anlayışı hiçbir zaman politik düşüncelerinden ve gözlemlerinden ayrı düşünülemeyecek bir yazar olan George Orwell, Neden Yazıyorum'da bir araya getirilen denemelerinde, hemen her yazarın hayatının bir noktasında kendisine sorduğu ya da başkalarının ona yönelttiği, beylik "Neden Yazıyorum?" sorusuna politik ve insani gözlemlerle yoğurduğu cevaplar veriyor. Politikacıların ipliğini pazara çıkarırken, İngiliz karakterini bir kadavra gibi parçalarına ayırırken, savaşa dair dile getirilmeyenleri dile getirirken iğneyi başkaları kadar kendine de batırmaktan sakınmıyor.
"Tüm yazarlar kibirli, bencil ve tembeldir ve yazma dürtülerinin altında bir gizem yatar. Kitap yazmak, acıdan kıvrandıran bir hastalığın uzun süren nöbetleri gibi insanı yiyip bitiren korkunç bir mücadeledir. İnsan, karşı koyamayacağı ve anlayamayacağı bir iblis tarafından itilmese kesinlikle böyle bir işe kalkışmazdı. Biliyoruz ki bu iblis herkeste vardır ve bir bebeğin ilgi çekmek için ciyak ciyak ağlamasına yol açan içgüdünün aynısıdır. Fakat yine de sürekli kendi kişiliğini gizleme mücadelesi vermediği sürece insanın okunabilir hiçbir şey yazamayacağı da bir o kadar doğru." (Arka kapaktan)
Vladimir Nabokov - Edebiyat Dersleri (İletişim Yayınevi / Edebiyat Eleştirisi Dizisi)

Edebiyat Dersleri, Nabokov'un Wellesley ve Cornell üniversitelerinde verdiği derslerin notlarından oluşmaktadır. Bu derslerde Nabokov, öğrencileriyle birlikte; Jane Austen'ın Mansfield Parkı'nı, Charles Dickens'ın Kasvetli Ev'ini, Gustave Flaubert'in Madame Bovary'sini, Robert Louis Stevenson'un Dr. Jekyll ve Bay Hyde'ını, Marcel Proust'un Swan'ların Tarafı'nı, Franz Kafka'nın Dönüşüm'ünü ve James Joyce'un Ulysses'ini okuyor. Bu okumalar sonucunda yalnızca Nabokov'un keskin zekâsının ürünü olan eleştirel metinler ortaya çıkmıyor; aynı zamanda yazar, hem okurlara hem de öğrencilere, bir edebiyat metninin nasıl okunması gerektiği ve bir metinden gerçekten nasıl zevk alınacağı konusunda ipuçları veriyor.
Edebiyat Dersleri, dünya edebiyatının en çok tartışılan başyapıtlarına, yine en çok tartışılan başka bir büyük yazarın yorumlarını ve eleştirilerini göstermekle kalmıyor; aynı zamanda hem nasıl iyi bir eleştirmen hem de nasıl iyi bir okur olunabileceğine dair Nabokov'un uzun yıllar derslerinde anlattığı notları, çizimleri ve haritaları da sunuyor. Öğrenciler için bulunmaz bir kılavuz, meraklıları için kaçırılmayacak bir başyapıt... (Arka kapaktan)
Semih Gümüş - Yazar Olabilir miyim? (Notos Kitap / Deneme Dizisi)
“Doğru bir okuma biçimi edinmiş, dolayısıyla okuduklarının anlamlarını kendi başına sökebilen ve kendi yazdıklarını bütün yazınsal öğeleri soyutlayarak çözümleyebilen, eleştirebilen yazar adayı, aynı zamanda okumayla yoğun ve sürekli bir ilişki içinde yaşamayı başarabilirse, yazmayı da er geç başarır.” Semih Gümüş
Yazar Olabilir miyim? ister edebiyatın çetin yollarına gidin, ister ıssız bir adaya, yanınızda bulunması gereken bir kılavuz kitap.
Yaratıcı Yazının Yolları, Yordamları
·         Nasıl Yazmalıyım?

·         Gerçek, Düş, Kurmaca

·         Yazınsal Metin ve Hikâyesi

·         Yazınsal Kişileri Yaratma Biçimi

·         Metin Nasıl Başlar, Nasıl Biter?

·         Bir Anlatım Sorunu: Birinci Kişi Anlatımı

·         Yoğunluğun Sırrı

·         Olay Örgüsü ve Düğümleri Bağlamak

·         Mekân ve Nesneler

·         Bir Anlatı Olarak Kısa Öykü

·         Yalınlığın Zorluğu ve Olanakları

·         Yalınlıktan Karmaşıklığa Geçiş

·         Romancının Deneyimi

·         İnsanın Yazıdaki Yeri

·         Nasıl Yayımlayabilirim?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...